Camera Pertamaku: Minolta SRT 101

slr-minolta

Inilah camera SLR pertama aku. Camera ni hadiah dari arwah abah aku semasa aku umur 6 tahun. Time ni aku selalu ikut arwah abah aku pegi shoot number-number dalam kargo telekom (kargo2 ni selalu ada dekat pencawang telekom) di kawasan utara ni. Selalunya aku ikut kalau pergi Arau la…sebab selalunya lepas shooting arwah abah aku akan bawa aku pegi jalan-jalan atau mandi manda di Gua Kelam. Sampai Sekarang aku pon tatau number-number apa yang arwah abah aku shoot tu. Dulu masa aku mula-mula dapat camera ni bukan main syok lagi. Tiap-tiap ari mesti abeh 1 roll filem (orang kedah kata chiwwi). Tapi malangnya aku tak sempat amek ilmu cuci gambar, ye la…time tu aku baru 6 tahun. Fungsi lens pon aku tatau. Main compo dengan snap ja. La ni aku dok cari gambaq2 lama aku…kalau jumpa nanti aku upload. comey beb!

p/s: camera ni aku jumpa selepas sekian lama ia menghilang. rupa-rupanya dok dalam kotak barang arwah abah aku bersama beberapa biji camera medium format jenama.

Leave a Reply

